Twilight / Om jag kunde drömma

Twilight av Stephanie Meyer

Twilight skrevs av Stephanie Meyer 2005 och är en fantasy bok som innehåller kärlek och spänning.  Boken är en ungdomsroman som har slagit igenom stort runt om i världen. Den handlar om Isabella Swan som flyttar till Forks, en tråkig, mörk, regning stad i Washington. Det kunde ha varit det värsta och tråkigaste val hon någonsin gjort, men sen möter hon familjen Cullen. Hon fascineras av den mystiska och snygga Edward Cullen – en vampyr – och hennes liv tar en livsfarlig och romantisk vändning.

Jag tycker att boken är fantastiskt bra. Den är kanske lite kort men inte mycket slår Stephanies fantastiska engelska. Jag var trollbunden av boken från den sekunden jag började läsa tills jag var klar – och då ville man bara läsa mer. Twilight slår helt klart den svenska versionen ”Om jag kunde drömma” och hela berättelsen blir bättre på engelska. Den får 4 (av 5) och det finns inte mycket att kritisera den för.

Utdrag ur boken:
''And so the lion fell in love with the lamb.''
''What a stupid lamb.''
''What a sick, masochistic lion.''

//Agnes <33

Om jag kunde drömma av Stephanie Meyer

Om jag kunde drömma är samma bok som Twilight, trots det så finns det stora skillnader. Språket är den viktigaste skillnaden. Meyer använder en fin engelska men översättningen på den här boken är usel.  Om jag kunde drömma är precis som Twilight en intensivt sinnlig och utomordentligt spännande kärleksroman men jag fascinerades inte lika mycket av den här som av Twilight (och jag läste faktiskt den här först). Det som definitivt är ett plus med Stephanies böcker är att hon får det omänskliga att verka så mänskligt och vanligt. Hennes kärleksroman är en av de största och mest omöjliga romaner jag läst och klassar helt klart med Romeo och Julia.

Det som är så bra med böckerna är att de faktiskt skrivs ”med glimten i ögat” och att den faktiskt är ganska humoristisk.  Den här får en 3a (av 5) pga översättningen.

Utdrag ur boken:
”'Tre saker var jag absolut övertygad om. Den första var att Edward var vampyr. Den andra var att det fanns en del av honom - och jag visste inte hur stark den delen kunde vara - som törstade efter mitt blod. Och den tredje var att jag var villkorslöst och ohjälpligt förälskad i honom.”

//Agnes <33



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0